10 مورد خوردنی آرامش بخش و ضداسترس

در مصرف مواد خوراکی رو نام میبریم که واسه اعصابی آروم و روانی سالم خوب هست و بر کسی پوشیده نیس که تغذیه اثر زیادی بر خلقیات و احساسات آدم میگذاره.

مثلا، وقتی که مقدار زیادی شکر تصفیه شده «شکر سفید» مصرف می کنین، تا چند ساعت بعد احساس افسردگی و بی حوصلگی میکنین. این افزایش سطح قند خون روی تمرکز فرد اثر میگذاره و بعد اون در کار و روابط اون خلل وارد میکنه.

دوری از خوردن این جور مواد به معنی رسیدن به آخر جهان نیس، بلکه عوضش با خوردن این مواد خوب و مغذی اضافه بر داشتن اندامی متناسب، از استرس و اضطراب به دور هستین.

 

از مغزها استفاده کنین

کمبود سلنیوم در بدن باعث اضطراب، افسردگی و خستگی می شه. آجیل «مغزها» پر از سلنیوم هستن، پس مصرف مقداری از شکلای جور واجور اون به طور هرروز واسه کاهش اضطراب و دل آشوب خوبه.

قارچ، ماهی تن و ماهی سالمون هم شامل مقادیر مناسبی از سلنیوم هستن. با این وجود، مصرف مغزها رو یادتون نره.

مانند ملوان زبل غذا بخورین!

به گزارش تالاب:منیزیم باعث آرامش اعصاب و عضلات میشه. همینطور بدن ما واسه پیش گیری از فشارهای عصبی به منیزیم نیاز داره، پس کمبود اون منتهی به تنشای عصبی، گرفتگی عضلانی و خستگی می شه. اسفناج یه موتورخانه منیزیم هست و هم اینکه پر از ویتامین های A، C و اسیدفولیک و کمی آهنه.

تلاش کنین هرروز یه پیمانه اسفناج تازه و خام یا نیم پیمانه اسفناج پخته بخورین، هرچند ماهی و تخم کدو حلوایی هم جایگزینای مناسبی واسه اسفناج هستن.

واسه درمان از گیاهان کمک بگیرین

ریحان منبع خوبی از منیزیم هست که باعث آرامش اعصاب، شل شدن عضلات و راحتی رگای خونی میشه. همینطور در ریحان خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دیده شده که واسه بهبود افراد گرفتار به ورم مفاصل «آرتریت روماتوئید» یا التهاب روده خوبه. با مصرف مشتی برگ ریحان به همراه غذا، اضافه بر مزه ای دلپذیر، مقدار زیادی آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین C هم دریافت می کنین.

واسه اینکه طعم و عطر ریحان از بین نره، میشه اونو در انتهای طبخ به غذا اضافه کرد. گفتنی هست که بادرنجبویه و بابونه هم از سبزیای مشهور در رفع استرس و کاهش اضطراب هستن.

تلخای به درد بخور رو یادتون نره

تریپتوفان یه اسیدآمینه لازم واسه بدن هست که باعث ساخت سروتونین در مغز و در نتیجه آرامش و آرامش میشه.

شکلات تلخ جدا از خواص آنتی اکسیدانی اون، دلیل تقویت قلب میشه، پس به هنگام خرید شکلات توجه کنین تا اندازه کاکائوی اون خیلی و شکرش کم باشه.

از فواید جو بهره ببرین

آلبوم کربوهیدراتای موجود در بدن دلیل افزایش جذب تریپتوفان و به دنبال اون ساخت سروتونین میشه.

جو دارای نشاسته خوب هست و در نتیجه باعث تجمع مواد قندی در خون و به دنبال اون شوک انسولینی نمیشه.

هم اینکه جو منبع خوبی از فیبر محلول هست که در پایین آوردن کلسترول خون نقش مهمی داره.

واسه داشتن اثر آرامش دهنده، پیشنهاد میشه جو رو همراه با مقداری مواد پروتئینی «مثل مغزها و یا دانه های خوب» استفاده کنین. برنج قهوه ای، غلات خام و حبوبات هم منابع خوبی از کربوهیدراتا به حساب میان و می تونن جانشین مناسبی واسه جو باشن.

 

به لبنیات «نه» نگید!

شاید واسه تون دیدنی باشه که بدونین شیر اثر آروم بخش داره. فقط کافی هست شبایی رو به یاد بیارین که مادرتون شیشه شیر گرمی رو در دهن تون می گذاشت.

شیر از اونجایی که شامل تریپتوفانه «تریپتوفان در ساخت سروتونین نقش داره» باعث آرامش و آرامش مغز می شه.

سروتونین اضافه بر احساس آرامش، باعث خواب عمیق و راحت هم میشه.

اگه بدن شما قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نیس، از شیره های بدون لاکتوز بهرهگیری کنین.

 

از خوردن غذاهای دریایی لذت ببرین

میگو ممکن هست ظاهری کوچیک داشته باشه، ولی از نظر ارزش خوراکی، ماده ای کامل هستش.

این موجودات دریایی کوچیک منابع بسیار خوبی از تریپتوفان و سلنیوم هستن که واسه حفظ آرامش و اعصاب بدن لازم هستن.

همینطور میگو دارای مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا-3 و ویتامینای D و B12ه.

آبزیان دیگه مثل ماهی هم همون خواص میگو رو دارن و مصرف ماهی هم پیشنهاد میشه.

 

مصرف گلای خوردنی رو زیاد کنین

همونجوریکه میدونید کمبود پتاسیم دلیل خستگی عضلات، بی حوصلگی و ضعف، تندمزاجی و اضطراب می شه، اما با مصرف کلم بروکلی می تونین مقدار مناسبی از پتاسیم لازم رو دریافت کنین.

هم اینکه، بروکلی پر از بتاکاروتن و ویتامینای C و E هستش که تقویت سیستم ایمنی بدن رو داره، پس مصرف اون در چند وعده طی هفته پیشنهاد می شه.

منابع دیگه پتاسیم شامل آواکادو، موز، کلم پیچ، کلم بروکسل، کدوحلوایی، گوجه فرنگی و بادمجان هستن.

 

روز رو با نوشیدن چای شروع کنین

برگای چای شامل یه اسیدآمینه لازم واسه بدن هستن که با ساخت امواج مغزی آلفا دلیل کاهش استرس و افزایش آرامش می شه.

چای سبز هم که لقب پادشاه گیاهان رو به خود اختصاص داده هست، خطر دچار شدن به مریضیای قلبی- عروقی و سرطان رو کم می کنه و از فشار خون بالا جلوگیری میکنه.

 

با کیوی بالاترین درجه بگیرین!

مغز واسه تبدیل تریپتوفان به سروتونین نیازمند ویتامین C هست. در واقع، مغز یه پمپ مخصوص واسه ویتامین C داره و ویتامین C اضافی در خون رو به سمت خود میکشه و نگاه می داره.

میوه کیوی منبع خوبی از ویتامین C هست که مصرف هرروز اون پیشنهاد می شه.اگه از کیوی خوشتون نمیاد، می تونین میوه های دیگه غنی از ویتامین C رو جانشین اون کنین که مهمترین اونا عبارتند از توت فرنگی، پرتقال و گریپ فروت.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *