10 ماده فوق مغذی واسه کوچـولوهـا

فوق مغذی به ماده غذایی می گن که پر از ریزمغذیای جور واجور باشه و منافع زیادی واسه سلامت بدن داشته باشه.

رشد قدی شیرخواران (زیر 1 سال) حدود 5/2 سانتیمتر در هر ماه هستش؛ اما سرعت رشد قدی کودکان نوپا (1 الی 3 سال) بسیار کندتر از دوره نوزادی هستش و تنها 5/7 تا 5/12 سانتیمتر در ساله. با وجود کاهش سرعت رشد کودکان در این دوره، اهمیت تغذیه در این دوران به دلیل مسئله رشد، از شیرگیری و تغذیه تکمیلی و خوردن و نوشیدن جداگونه کودک هنوز خیره کننده هستش. از این زمان به بعد وقت اون هستش که کودک مواد مغذی رو از نوعای جورواجور غذاها به جای شیرمادر دریافت کنه.

با در نظر گرفتن سن، اندازه و سطح فعالیت بدنی، کودکان در این دوره به 1000 تا 1400 کالری انرژی در روز نیاز دارن. با توجه طوری که به اون اشاره شده می تونیم از منابع غذایی جور واجور، کالری، بزرگ مغذی و ریزمغذیای لازم کودک رو جفت و جور کنیم، طوری که وضعیت سلامت و رشدی کودک خراب نشه. موارد زیر میانگین دریافتا رو نشون میدن و اگه تو یه روز نتونستید همه موارد رو به کودک برسونین نگران نشید، تنها تلاش کنین شکلای جور واجور مواد غذایی رو در رژیم غذایی کودک خود بذارین. در واقع هدف پایانی اینه که چیجوری مواد مغذی و کالری مناسب به کودک برسونیم طوری که نه با مشکل کمبود مواد مغذی مواجه شیم و نه از طرفی با کالری بالا و چاقی در کودکان برخورد کنیم.

پیشنهادای این شکل به صورت زیره:

* نصف بشقاب کودک خود رو با سبزیجات و میوه پرکنید.

* نصف غلاتی که به کودک خود می دین رو از نوع غلات کامل مثل جودوسر و برنج قهوه ای انتخاب کنین.

* به کودک، شیر (از نوع کم چرب (1 درصد)) و آب رو بیشتر از نوشیدنیای شیرین بدین.

* اگه از غذاهای بسته بندی شده استفاده می کنین دقت کنین که از نوع کم سدیم استفاده کنین.

* سهم بیشتر و اضافه به کودک خود ندین.

* روغنا در این بشقاب قرار نگرفتن، چون مقدار پیشنهاد شده نداره اما روغن استفاده شده واسه کودک بهتره که از روغنای مایع باشه.

 

راهنمای مصرف مواد غذایی واسه کودک 

راهنمای مصرف مواد غذایی واسه کودک شکل راهنمای بشقاب غذایی هستش. این بشقاب غذای لازم کودک در 2 تا 3 سالگی رو معرفی می کنه و در واقع 1 تا 2 سالگی رو مرحله انتقال از تغذیه تکمیلی به تغذیه ایده آل کودک میدونیم.

 

معرفی 10 ماده غذایی فوق مغذی واسه کودکان 

در اول به تعریف فوق مغذی می پردازیم. فوق مغذی به ماده غذایی می گن که پر از ریزمغذیای جور واجور باشه و منافع زیادی واسه سلامت بدن داشته باشه.

1- آووکادو 

 تنها میوه ایه که شامل اسیدهای چرب تک غیراشباعی (MUFA) هستش که معروف به چربی خوب است و کم کننده LDL خون و مریضیای قلبی است. این میوه

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *