10 ماده غذایی که شدیدا چاق کننده است

یکی از عوامل اصلی چاق شدن خوردن زیادتر از اندازه کالریه و میشه گفت بعضی از غذاها شک نداشته باشینً مشکل سازتر از بقیه هستن غذاهای فرآوری شده دارای چربی بالای اضافه شده هستن و قند و نمک اضافه شده مخصوصا اونا رو سخت دارای مشکل می کنن اینجا لیستی از 10 مواد غذایی که بسیار چاق کننده هستن آورده می شه.

 

1. نوشابه

نوشابه های شیرین ممکنه چاق کننده ترین چیزی باشن که شما می تونین وارد بدن خود کنین.
نوشیدنیای شیرین شده با شکر شامل هیچ مواد مغذی لازم نیستن و مقدار خیلی از کالری "خالی" به رژیم غذایی شما اضافه می کنن.
تحقیقات نشون دادن که آدمایی که نوشابه های شیرین می خورن با احتمال بیشتری زیاد شدن وزن پیدا می کنن.
یه مطالعه نشون داد آدمایی که بعد از رژیم غذایی عادی خود نوشابه نوشیدن مصرف کالری، 17 درصد بیشتر از خوردن در قبل از غذا بود و با گذشت زمان، خیلی راحت می تونه به زیاد شدن وزن زیادی منجر شه.
نوشیدن نوشابه بازم که خطر دچار شدن به چاقی رو زیاد می کنه با افزایش خطر دچار شدن به دیابت نوع 2، بیماریای قلبی و سرطان در ارتباطه.

2. قهوه شیرین شده با شکر

قهوه می تونه یه نوشیدنی بسیار سالم باشه.
با این حال، قهوه شیرین شده با اضافه کردن شکر یا شربت می تونه قند هم اندازه یه قوطی کک داشته باشه.
مانند نوشابه، مصرف منظم این نوشیدنی، شیرین شده با شکر می تونه اثرات بدی روی دور کمر و سلامتی شما داشته باشه.

3. بستنی

بستنیای یخی تجاری ساخته شده پر از قنده و اونا بیشتر به عنوان یه دسر خورده می شن بستنی می تونه خیلی از کالری اضافی به وعده غذایی شما اضافه کنه.
اگه شما از بستنی حال می کنین بهتر اینه گه بعضی وقتا باشه.
انتخاب یه بستنی سالم، باید کمتر از 15 گرم قند در هر وعده داشته باشه.

4. غذای آماده پیتزا

پیتزای تجاری آماده یکی ازمحبوب ترین تنقلات، مخصوصا در میان جوانان و بچه هاس.
پیتزا معمولاً بسیار خوشمزه س اما اونا شامل مقادیر بالایی از چربی، کربوهیدرات تصفیه شده و کالریه.
بعضی از محبوب ترین گونه ها هم با مقادیر خیلی از پنیر و گوشت فرآوری شده ساخته شده.
گوشت فرآوری شور و یا دودیه.
مصرف بالای این گوشت به چاقی و افزایش خطر دچار شدن به شرایط سلامتی بد مانند بیماریای قلبی و بعضی سرطانا در ارتباطه.
با این حال، همه پیتزاها برابر جفت و جور نمی شن.
اگه شما عاشق پیتزا هستین و می خواین اونو در زندگی خود داشته باشین تلاش کنین یه پیتزا فروشی که از مواد تشکیل دهنده سالم، مانند سبزیجات و خمیر دانه کامل استفاده می کنه رو پیدا کنین و از اون پیتزا جفت و جور کنین شمام اینکه می تونین خودتون پیتزا رو در خونه جفت و جور کنین.

5. کوکیا و دوناتها

کوکیا و دونات شامل مقادیر بالایی از قند، آرد تصفیه شده و چربیای اضافه شده.
اونا می تونن در کالری بسیار بالا باشن و دلیل زیاد شدن وزن شن پس شما باید مصرف خود رو محدود کنین.
اگه شما ولع مصرف کوکی دارین یه وعده کوچیک استفاده کنین و یه کوکی بزرگ و یا یه بسته کامل از کوکیا رو مصرف نکنین.
این می تونه به شما کمک کنه از یه کوکی کوچیک لذت ببرین و اندازه کالری اضافی و شکر مصرفی رو محدود کنین.
هم اینکه میانگین اندازه متوسط دونات ممکنه بیشتر از 200 کالری داشته باشه بعضی دوناتای صیقل داده شده شامل بیشتر از 300 کالری هستن.
واسه حفظ سلامتی و وزن، باید تا اونجا که ممکنه از مصرف دونات دوری شه.

6. سیب زمینی سرخ و چیپس سیب زمینی

سیب زمینی سرخ شده انتخاب یه میان وعده محبوب هستن به خصوص وقتی که بیرون غذا می خورید.
با این حال، یه وعده متوسط سیب زمینی سرخ کرده 5 اونس یا 139 گرم معمولاً شامل حدود  427 کالریه.
بیشتر سیب زمینیای تجاری سرخ شده هم چربی بالا و نمک دارن اونا بسیار آسون پرخوری می شن.
سیب زمینی سرخ شده بیشتر همراه با دیگر مواد غذایی آشغال و معمولاً با سس دارای قند بالا مانند سس گوجه فرنگی خورده می شه.
این می تونه به مصرف کالری بالا تو یه وعده منجر شده که می تونه به زیاد شدن وزن کمک کنه در واقع، تحقیقات زیادی خوردن سیب زمینی سرخ کرده رو با زیاد شدن وزن در رابطه دونسته ان.
مانند سیب زمینی سرخ کرده، چیپس سیب زمینی دارای چربی، کربوهیدرات تصفیه شده و نمک بسیار بالا هستش.
اونا هم اینکه با تحقیقات مشاهده ای با زیاد شدن وزن در رابطه هستد.

7. کره بادام زمینی

مقدار متوسط از کره بادام زمینی می تونه سالم باشه.
این درسته به خصوص اگه اونا با مواد سالم مثل بادام زمینی بو داده و کمی نمک ساخته شده باشه.
در واقع، خوردن آجیل و بادام زمینی به کاهش وزن و سلامت بهتر ربط داره.
با این حال، کره بادام زمینی تجاری آماده شده بیشتر شامل شکر اضافه، روغنای گیاهی هیدروژنه و مقدار زیادی نمکه این نوع از کره بادام زمینی شک نداشته باشینً سالم  نیستن.
کره بادام زمینی هم در کالری بسیار بالا هستش و در بعضی از افراد بسیار آسون پرخوری می شه.
اگه شما مصرف خود رو محدود کنین پس از اون با وجود کره بادام زمینی در رژیم غذایی خود نباید مشکل داشته باشین با این حال، اگه شما در تلاش واسه کنترل وزن خود هستین بهتره از کره بادام زمینی دوری کنین.

8. شکلات  شیر

شکلات تیره با فایده های درمانی زیاد، از جمله بهبود سلامت قلب و کارکرد مغز ربط داره.
با این حال، شیر تجاری تولید و شکلات سفید شامل مقدار زیادی قند اضافه شده.
این نوع از شکلات در هر دو چربی و قند اضافه شده بالا هستن مانند بقیه تنقلات، اونا فوق العاده آسون پرخوری می شن.

9. آب میوه

آب میوه بیشتر به عنوان یه انتخاب سالم دیده می شه.
با این حال، خیلی از مارکای تجاری مثل نوشابه های شیرین شامل مقدار زیادی قنده اونا هم بدون فیبر و دیگر مواد مغذی موجود در میوه ها هستن.
نوشیدن مقدار زیاد آب میوه به خاص در کودکان با افزایش خطر چاقی ربط داره.
میوه کامل انتخابی بهتر از آب میوه، واسه از دست دادن وزنه.
اگه می خواین از آب میوه در رژیم غذایی خود استفاده کنین نوع شیرین نشده و دارای 100 ٪  آب میوه رو انتخاب کنین و نسبت به اندازه بدنتون بیشتر از 5 اونس (150میلی لیتر) در هر روز استفاده نکنین.

10. موادغذایی فراوری شده تجاری دیگه

مصرف مواد غذایی تجاری خیلی راحت می تونه تا حدی دلیل اپیدمی چاقی شه.
تولید غذاهای فراوری شده می تونه بیشتر دارای طعم "مواد غذایی واقعی" رو بده اما در خیلی از موارد اونا شباهت غذایی کمی به غذای خونگی دارن.
همه غذاهای فرآوری بد نیستن پس مهمه که برچسب مواد غذایی رو بخونین.
بعضی از شکلای جور واجور غذاهای فرآوری شده با کالری بالاتر و کیفیت رژیم غذایی ضعیف در ارتباطه.
کاهش مصرف غذاهای فراوری شده می تونه به شما کمک کنه تا از کالری غیر لازم دوری و کیفیت رژیم غذایی خود رو بهتر کرد.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *