10 ماده غذایی که باعث رفلاکس اسید معده می شن

هر چیزی که می خورید از دهنتون عبور می کنه، از مری شما پایین میره، و به معده تون می رسه. اما اگه رفلاکس اسید معده داشته باشین، این روند می تونه دردناک باشه.

درمان رفلاکس معده

کریستین فریسورا، متخصص گوارش در مرکز پیشرفته مراقبت از گوارش در نیویورک میگه: خیلی از غذاها می تونن علائم رفلاکس اسید رو با کم شدن حجم دریچه جداکننده مری از معده و افزایش وقتی که غذا در معده می مونه بدتر کنن، یا باعث شن که معده اسید بیشتری تولید کنه.

هم اینکه غذاهایی وجود دارن که باعث می شن معده، اسید زیادتر از اندازه تولید کنه که می تونه به مری برگرده و باعث سوزش شه. اگه شما یکی از میلیونا شخصی هستین که از مریضی رفلاکس اسید رنج می برن، شاید بهتر باشه این 10 ماده غذایی رو از برنامه غذایی تون خط بزنین.

1. گوجه فرنگی

دکتر جرمی تیان، متخصص بیوپزشکی و دانشمند پژوهشی ارشد در علوم بهداشت USANA میگه: گوجه فرنگی و اجناس جدا از اون، شامل اسید سیتریک و اسید مالیک هستن و می تونن باعث شن که معده، اسید زیادتر از اندازه تولید کنه و وقتی حجم اسید خیلی بالا رفت، اسید معده به سمت مری میره.

کریستین فریسورا میگه: بدیش اینه شما کار زیادی نمی تونین انجام بدین، حتی پختن گوجه فرنگی، مقدار اسیدیته اونو اونقدر پایین نمی آورد که از رفلاکس اسید جلوگیری شه. اگه سس پاستا یا پیتزا درست می کنین، به اون بهونه، سس رو با خامه چرب نکنین، چون غذاهای پرچرب هم می تونن باعث علائم رفلاکس شن.

2. مرکبات

تحقیقات منتشر شده در سالنامه اتولوژی، راینولوژی و حنجره شناسی نشون میده که کاهش مصرف اسیدهای رژیم غذایی می تونه علائم رفلاکس اسید مانند سرفه و گرفتگی صدا (حتی در مریضایی که دارو، کمکی به اونا نمی کنه) رو کم کنه.

اگه تصمیم دارین که مصرف اسید در رژیم غذایی تون رو محدود کنین، کاهش مصرف مرکبات خیلی با اهمیته. جرمی تیان میگه: مصرف آبلیمو تقریبا برابر ریختن مستقیم اسید به معده ماه. با این حال، مرکبات دیگه مانند پرتقال و گریپ فروت هم می تونن علائم رو شدید شدن کنن.

اگه واقعا هوس یه میوه آبدار کردین، آناناس رو انتخاب کنین. مصرف آناناس رو هم از مقدار کم شروع کنین چون با وجود اینکه جزو مرکبات نیس، اما می تونه بطور بالقوه باعث شدید شدن رفلاکس اسید سیتریک شه.

3. پیاز

جرمی تیان میگه: از پیاز دوری کنین. رابطه بین پیاز و رفلاکس اسید به طور کامل روشنه. پیاز، فشاری رو که باعث می شه اسفنکتر تحتانی مری واسه جدا کردن معده از مری بسته شه، کم می کنه و با در نظر گرفتن تحقیقات دانشگاه اوکلاهاما در مورد مشکلات گوارشی در مریضایی که مشکل رفلاکس اسید داشتن، مصرف پیاز، مقدار وقتی که معده، PH کمتر از 2 داره رو زیاد می کنه (هر چی PH کمتر باشه، اسیدیته بیشتره) و سوزش سر دل و باد گلو رو شدید شدن می کنه.

بدیش اینه پختن پیاز، تاثیر زیادی بر کم شدن اندازه اسیدیته اون نداره، پس اگه واقعا به پیاز علاقه دارین، می تونین مقدار کمی موسیر یا پیازچه استفاده کنین تا ببینین که اندازه تاثیر اونا بر رفلاکس چقدره.

4. نوشیدنیای گازدار

هرچقدر نوشیدنی گازدار بیشتری بخورین، به همون اندازه خطر سوزش سر دل رو بالا می برید. به چه دلیل؟ جرمی تیان میگه: گاز آزاد شده از نوشابه های گازدار، فشار معده رو زیاد می کنه. در واقع، تموم اون حبابایی که روی نوشابه می بینین، به معده فشار میارن و اونو منبسط می کنن و دریچه مری رو مجبور به باز شدن می کنن.

خیلی از اونا شامل کافئین (که در بعضی از افراد باعث تحریک علائم رفلاکس معده می شه) هم هستن و هم اینکه بسیار اسیدی ان. نوشابه های رژیمی، بدتر از همه هستن چون معمولا PH اونا بین 2.5 تا 3.7 هستش.

5. الکل

نبیل فاروقی، دکتر و استادیار آلرژی و ایمونولوژی در مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی وکسنره که با بیماران گرفتار به رفلاکس اسید کار می کنه تا از آسیب به مری و علائم تنفسی جلوگیری کنه.

اون میگه: نوشیدنیای الکلی، LES رو شل می کنه، اجازه میده که اسید معده وارد مری شه و باعث احساس سوزش وحشتناکی می شه که افراد گرفتار به رفلاکس بخوبی با اون آشنا هستن.

اگه از این نوشیدنیا استفاده می کنین می تونین با دوری از نوشیدنیایی مانند آبجو و شامپاین، از حملات رفلاکس جلوگیری کنین. هم اینکه باید مراقب نوشیدنیای محرک رفلکس مانند آبمیوهای اسیدی و نوشابه های گازدار هم باشین.

6. غذاهای تند

یکی از چیزایی که بیماران گرفتار به رفلاکس معده خیلی از اون شاکی هستن، غذاهای تنده که علائم رو تحریک می کنه، اما تحقیقات نشون میده که غذاهای تند، روی فشار بر دریچه مری که باعث بسته شدن اون می شه، تاثیری نمی ذارن.

به گفته کریستین فریسورا، مشکل اینجاس که غذاهای تند باعث تحریک مری می شن. جرمی تیان میگه: اگه غذاتون پیاز داشته باشه و مقداری هم تند باشه، این دو چیز باهم منتهی به رفلاکس معده می شن.

7. غذاهای چرب

به گفته کریستین فریسورا چربیا به آرومی هضم می شن، و این یعنی اونا مدت بیشتری در معده می مانند و به اسید معده، فرصت بیشتری میدن تا بالا بیاد و به مری برسه. با این حال، مشکل بزرگتر در غذاهای پر چرب و کم خاصیت می تونه این باشه که به زیاد شدن وزن دامن میزنن.

تحقیقی که در فارموکولوژی و درمان غذایی منتشر شد، نشون میده که چاقی باعث مشکلات مری می شه که با علائم رفلاکس ربط داره.

فریسورا پیشنهاد می کنه که اگه می خواین یه وعده غذایی پرچرب استفاده کنین، مقدار کمی ازش استفاده کنین و چند ساعت قبل از خواب اونو بخورین. اگه با شکمی پر از غذاهایی که آروم هضم می شن دراز بکشین، خطر سوزش سر دل در وسط شب رو بالا می برید.

8. قهوه

در حالیکه کارشناسان، دلیل اونو بدرستی نمی دونن، اما به کار گیری قهوه به مقدار زیاد، با زیاد شدن نشونه های رفلاکس اسید در ارتباطه. مثلا تو یه مطالعه در آلمان، محققان به این نتیجه رسیدن که قهوه کافئین دار، علائم بیماران رفلاکسی رو تا حد زیادی زیاد کرده.

با اینحال کافئین موجود در چای، هیچ تاثیری روی علائم این بیماران نداشت. نبیل فاروقی پیشنهاد می کنه که اگه قهوه مصرف می کنین، تلاش کنین از قهوه هایی که بیشتر بو داده شدن (تیره تر) استفاده کنین، چون اسیدیته اونا کمتره و تحمل اونا واسه معده راحت تر از قهوه هاییه که کمتر بو داده شدن.

جرمی تیان میگه: در هر صورت، بهترین کار واسه شما اینه که مصرف قهوه تون رو به یه فنجون در روز محدود کنین.

9. شکلات

بحثای زیادی در مورد اینکه شکلات کافئین دار باعث تحریک علائم رفلاکس می شه یا نه هست. اما تحقیقات دانشگاه میشیگان نشون میده که وقتی افراد دارای رفلاکس اسید، شکلات می خورن، مقدار زیادی سروتونین از روده شون ترشح می شه که باعث می شه اسفنکتر تحتانی مری شل شه.

شکلاتای شامل مقدار زیادی چربی هم نقش مهمی در تحریک علائم رفلاکس اسیدی دارن. این، یعنی در حالیکه شکلات تلخ در مقایسه با شکلات شیری انتخاب سالم تریه و شامل درصد بالاتری از آنتی اکسیدان های کاکائوه و شکر کمتری داره، اما ممکنه باعث شدید شدن بیشتر علائم در بیماران رفلاکس اسید شه.

10. نعناع فلفلی

این گیاه، معده رو گول می زنه. در حالیکه نعناع می تونه واسه کاهش سوء هاضمه در آدمایی که رفلاکس معده ندارن استفاده بشه، اما در کسائی که از این مریضی رنج می برن می تونه باعث سوزش سر دل شه.

دلیلش آنست که در حالیکه گیاهی ضد نفخ است، یعنی می تونه از تشکیل گاز در دستگاه گوارش جلوگیری کرده و به خارج کردن گاز هم کمک کنه، آرامش دهنده منتول می تونه بطور بالقوه LES رو شل کنه.

اگه در غروب هوس خوردن یه فنجون چای نعناع آرامش بخش کردین، کریستین فریسورا پیشنهاد می کنه که اونو با آب رقیق کنین یا چای زنجبیل رو جانشین اون کنین چون معمولا دستگاه گوارش رو آروم می کنه.

شما چه فکری می کنین؟

در حالیکه گزارش شده این مواد غذایی معمولا باعث تحریک رفلاکس معده می شن، یادتون باشه که روی تموم افراد گرفتار به رفلاکس اسید، تاثیر برابری نمی ذارن./ فیتنس مگزین

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *