با اینکه قادر به نابود کردن سلولیت نیستین اما روشای مختلفی هست که با کمک اونا می تونین ظاهر پوستتون رو بهتر کنین.
سلولیت کابوس همه خانوم هاست و همه اونا، صرفنظر از سن و وزنشون، دوست دارن از شر اون خلاص شن. می گن که بعضی موادغذایی می تونن با سلولیت مقابله کنن اما این حقیقت داره یا یه باور نادرست دیگه س؟

سلولیت چیه؟
سلولیت وضعیتی وحشت آوره که در اکثریت خانوم ها اتفاق میفته. این واژه به برآمدگیای ظاهر پوست می گن که در بیشتر مواقع روی رانا، باسن و بقیه قسمتایی که ذخیره چربی در اونا بیشتره اتفاق میفته. سلولیت با چربیای ناهمواری که دقیقاً زیر سطح پوست ایجاد می شه، شناخته می شه اما دلیل سلولیت فقط چربی نیس و حتی لاغرترین خانوما هم خیلی اوقات دچار سلولیت می شن. سلولیت در اثر تاثیر بافت پیوندی بر چربی و عضله ایجاد می شه. بیشتر بودن چربیا این وضعیت رو حادتر می کنه و برآمدگی و ناهمواری پوست بیشتر به چشم میاد.

به چه دلیل سلولیت در خانوما بیشتره؟
درست زیر پوست لایه ای بافت هست که واسه وصل کردن پوست به عضله استفاده می شه. شکل این بافت در مردها به شکل مورب یا صلیبیه که صاف و پیوسته س. بدیش اینه در خانوما، این بافت پیوندی به صورت عمودیه و چون به پوست وصله، چاله هایی بوجود میاره که چربی رو به دام انداخته و ظاهر برآمده و ناهموار به اون میده.

چه چیز موجب سلولیت می شه؟

توانایی ارتجاعی پوست

هر چی سن بالاتر میره، بافتای پیوندی پوست ما توانایی ارتجاعی خود رو از دست میدن و ظاهر صافی که پوست در جوونی داره از بین میره. تغییرات هورمونی هم باعث سفت تر شدن بافتای پیوندی می شن و این درکنار افزایش سلولای چربی موجب بروز سلولیت می شه. با بالاتر رفتن سن، پوست توانایی ارتجاعی خود رو هم از دست میده و ظاهر بدشکل سلولیت کرد بیشتری پیدا می کنه.

رژیم غذایی شُل کن سفت کن
این رژیمای غذایی هم موجب ایجاد سلولیت می شن چون افزایش و کاهش همیشگی وزن توانایی ارتجاعی پوست رو کاهش داده و درنتیجه ظاهر سلولیت کرد بیشتری پیدا می کنه.

ژنتیک
بدیش اینه سلولیت با ژنتیک منتقل می شه و اگه در خونواده شما وجود داشته باشه، کاری واسه مقابله با اون نمی تونین انجام بدین.

رژیم غذایی و ورزش می تونه از سلولیت جلوگیری کنه؟
با اینکه قادر به نابود کردن سلولیت نیستین اما روشای مختلفی هست که با کمک اونا می تونین ظاهر پوستتون رو بهتر کنین. باور عموم بر اینه که یه رژیم غذایی کم کالری سالم به کاهش لایه چربی زیر پوست کمک می کنه که در کاهش سلولیت موثره. یه رژیم غذایی خوب هم اینکه به سالم نگه داشتن بافتای پیوندی و توانایی ارتجاعی اونا هم کمک می کنه. رژیمایی که با کم شدن مصرف نمک، از احتباس آب در بدن جلوگیری می کنن هم به بهتر شدن وضعیت سلولیت کمک می کنه. سیگار نکشیدن و مصرف کافی آب هم موثره.

ورزش هم واسه مقابله با سلولیت اهمیت زیادی داره چون چربی بدن رو کاهش داده، گردش خون رو تقویت کرده و عضلات رو در نواحی که در برابر سلولیت هستن مثل رانا، باسن و شکم، فرم میده. تصور می شه که افزایش گردش خون به سالم نگه داشتن بافتای پیوندی و پوست و کاهش احتباس مایعات و نابود کردن موادزائد بدن کمک می کنه.

بعضی موادغذایی توانایی مقابله با سلولیت رو دارن؟
در میان متخصصین یه رژیم غذایی سالم با چربی اشباع کم که در اون از میوه ها و سبزیجات، پروتئین خالص و فیبر زیاد استفاده شده و مقدار کمی چربی اشباع و غذاهای فراورده ای در اون باشه، به بهتر شدن وضعیت سلولیت کمک می کنه. موادغذایی که واسه این منظور پیشنهاد می شن معمولاً اونایی هستن که شامل موادمغذی هستن و خواصی دارن که به بهتر شدن وضعیت پوست و سلامت بافتای پیوندی و کاهش تشکیل چربی کمک می کنه. کلا، این نوع غذاها معمولاً تو یه رژیم غذایی سالم و متعادل پیدا میشه.

۱۰ ماده غذایی ضدسلولیت

۱. آب
با اینکه آب یه ماده غذایی نیس، اما موثرترین ماده در کاهش ظاهر بدشکل سلولیت شناخته شده. واسه داشتن پوستی سالم، آبرسانی خوب پوست اهمیت زیادی داره که درمقابل ظاهر سلولیت رو مخفی می کنه. سلولای چربی زیر پوستای خشک و ناسالم بیشتر هستن، به خاطر این نوشیدن همیشگی آب در طول روز واسه بهبود ظاهر سلولیت خیلی با اهمیته. هم اینکه مصرف موادغذایی که شامل آب بالایی دارن مثل هندوانه، انگور، گوجه فرنگی، سبزیجات برگدار و خیار هم بسیار به درد بخور هستن. اینا نه فقط آب اضافی براتون تامین می کنن بلکه موادمغذی مفیدی هم در خود دارن و کم کالری بوده و به کاهش تشکیل چربیا در بدن کمک می کنن.

۲. اسیدهای چرب لازم
می گن که موادغذایی پر از اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ ظاهر سلولیت رو بهتر می کنن. این مواد باید از غذاها گرفته شن. تصور می شه که این نوع چربیا سلامت رگای خونی و درنتیجه گردش خون رو پیشرفت داده و موجب کاهش ظاهر سلولیت روی پوست می شه. منابع خوب امگا-۳ عبارتند از سالمون، ساردین، روغن کانولا و زیتون، و گردو. اسیدهای چرب امگا-۶ هم در موادغذایی مثل روغن گل رنگ و آفتابگردان و دانه سویا پیدا میشه.

۳. چربیای غیراشباع
چربیای غیراشباع مونو و پلی اثرات به درد بخور بسیاری بر سلامت پوست دارن. با خوردن غذاهایی که پر از این چربیا هستن، سلامت پوستتون پیشرفت یافته و ظاهر سلولیت بهتر می شه. منابع خوب از چربیای غیراشباع مونو و پلی آجیل ، آوکادو، روغنای گیاهی مثل کانولا و زیتون و ماهی هستن.

۴. پروتئین خالص

رژیم غذایی پر از پروتئین خالص به بالا بردن حس سیری کمک می کنه و این موجب مصرف کالری کمتر در طول روز می شه. این مسئله باعث می شه سلولای چربی کمتری در نواحی مشکل دار ذخیره شه و ظاهر سلولیت بهبود یابد. یه رژیم غذایی پر از پروتئین به عضله سازی هم کمک می کنه که ظاهر خوش فرم تری به اون نواحی میده. منابع خوب پروتئین ماهی، غذاهای دریایی، آجیل، گوشت قرمز بدون چربی و مرغ بدون پوسته.

۵. غلات کامل
غلات کامل ویتامینا، موادمعدنی و فیبر با ارزشی در رژیم غذایی ما وارد می کنن. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند واسه آدمایی که میخوان با سلولیت مقابله کنن، یه رژیم غذایی پر از فیبر رو پیشنهاد می کنه که واسه کنترل وزن به درد بخور بوده و هم اینکه بخاطر چربیای سالمی که در این بذرها پیدا میشه، سلامت پوست رو پیشرفت می بخشه. واسه افزایش مصرف غلات کامل خود، شکلای جور واجور نون هاو غلات سبوس دار، برنج قهوه ای و پاستا رو انتخاب کنین.

۶. میوه ها
میوه در هر رژیم غذایی سالمی لازمه تا ویتامینا و فیبر موردنیاز ما رو تامین کنه. بیشتر میوه ها پر از مایعات هم هستن و کم کالری ان و این باعث می شه واسه کاهش وزن  و بهبود سلولیت ایده آل باشن. پیشنهاد شده که موز و پاپایا بخاطر محتوای بالای پتاسیم خود به طور خاص در پیشگیری از سلولیت تاثیردارن. هم اینکه می گن که پتاسیم احتباس آب رو کاهش داده و خشک شدن لنفاوی رو زیاد می کنه که سلولیت رو بهتر کنه اما دلایل علمی کمی واسه اثبات اون هست.  توتا هم بخاطر محتوای بالای آنتی اکسیدان خود می تونن در این مورد به درد بخور باشن.

۷. سبزیجات
سبزیجات که پر از مایعات و موادمغذی بوده و کم کالری هم هستن، واسه کنترل وزن ایده آلند. بااینکه دلایل علمی کمی در این رابطه هست اما معمولاً واسه مقابله با سلولیت مارچوبه پیشنهاد می شه که شامل اسیدفولیکه. بعضی پیشنهاد می کنن که اسید فولیک به اثبات روحیه و کاهش سطح استرس هم کمک می کنه که به طور غیرمستقیم بر ذخیره چربی در بدن اثر میذاره.

۸. پروتئینای گیاهی
پروتئینای گیاهی واسه اونایی که سلولیت دارن و اونا که میخوان از بروز اون جلوگیری کنن می تونه به درد بخور باشه چون کمک می کنه به جای چربی، عضله در بدن ساخته شه و سلولای موجود تقویت شن. منابع خوب اون عبارتند از حبوبات از جمله لوبیا، نخود و بلغور.

۹. موادغذایی شامل ویتامین C
دلایلی هست که نشون میده مصرف ویتامین C سطح کلاژن رو بالا می بره که پروتئینیه که در بافتای پیوندی بدن پیدا میشه. این بافتا رو قوی تر کرده و ظاهر سلولیت رو بهتر کنه. منابع خوب ویتامین C میوه هایی مثل پرتقال، لیمو، توت و آناناس هستش.

۱۰. سبزیجات برگ سبز
سبزیجاتی مثل اسفناج یا کلم پیچ شامل آنتی اکسیدانی به نام لوسئین هستن. دلایلی هست که نشون میده این ماده آبرسانی پوست رو بیشتر کرده و درنتیجه قالبیت ارتجاعی اون بیشتر شده و به همین ترتیب ظاهر سلولیت بهتر می شه.

منبع : mardoman.net

جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *