سئو و بهینه سازی سایت، داستان موفقیت کسب و کارا

سئو

مطالعه موردی سئوی کلاه سفید: چیجوری رتبه یه گوگل رو به دست بیار؟

رامین محمودی

۱۸

۱

۱۲ ۱۱۰۵

امروز در این مقاله می فهمیم که اِمیل (Emil) چیجوری با سئو کلاه سفید و روشای اصولی تونست سایت خود رو به رتبه اول در یافته های موتور جستجوی گوگل برسونه. (هم اینکه مشاهده می کنین که اون چیجوری از این رتبه واسه به دست آوردن درآمدی ۱۰۰ هزار دلاری در ماه استفاده کرد.) ما قدم به قدم با اون پیش میریم و با مطالعۀ مورد اون، روش هدف دار سئو کلاه سفید رو با هم مرور می‎کنیم.

دلار

می پرسین امیل دیگه کیست؟ نگران نباشین. ما در اواسط مقاله اونو تقدیم حضورتون می کنیم.

امیل موفق شده ۴۱۹۹۲ بازدید از صفحات خود (Page Views)، رتبه اول در یافته های موتورهای جستجو و درآمد ماهیانه ۱۰۰ هزار دلار رو بدست آورد.

امیل در ماه آوریل، محتوایی رو در سایت خود تولید کرد. اما منتظر نمونه که این محتوا، خود به خود رشد پیدا کنه.

عوضش، با به کار گیری فوت وفن آسمون خراش (skyscraper تکنیکیه که سایت بک لینکو ایجاد کرده) تلاش کرد این پست رو به رتبه اول در یافته های جستجوی گوگل بیاره.

بک لینک

در اولین قدم، اون پُست خود رو از راه ایمیل واسه مشترکین فرستاد. همین امر باعث شد ۴۱۹۹۲ نفر از صفحه اون بازدید کنن.

به اشتراک گذاری و بازدید از صفحات موفقیت خوبی به حساب میان، اما این روش برگشت سرمایه واسه شرکت امیل داشته؟

با اینکه پُست وبلاگ Emil هفت ماه قبل منتشر شده، اما بازم ترافیک زیادی رو به سایت می کشونه. و طبیعتاً، ترافیک بالا در آخر منتهی به فروش اجناس هم می شه. به خصوص اگه محتوای خوب شما، به کالاهایی که ارائه می دین، در رابطه باشه. اما موضوع مهم اینجاس که امیل چیجوری ترافیک بالای سایت رو نگهداشت؟ جواب ساده س!: به لطف سئوی کلاه سفید!

بک لینکای جدیدی که اون بعد از منتشر کردن پست خود ایجاد کرده بود، باعث افزایش رتبه سایت واسه کلید واژه انتخابی “wellness program ideas” در یافته های جستجوی گوگل شد.
Digikala چیجوری تونست دیجی کالا بشه؟

امیل چیجوری تونسته یه وبلاگ معمولی رو به ماشین پولسازی تبدیل کنه؟

قبل اینکه جواب این سوال رو بگیم اجازه بدین آشنایی مختصری با امیل داشته باشیم. امیل شور (Emil Shour) مسئول بازاریابی محتوا و سئو در سایت SnackNationه. این سایت، خدمات ارسال و تحویل میان وعده های سالم رو بردوش داره.

بازاریابی محتوا

وقتی که ما کار خود رو روی سئوی سایت شروع کردیم، وبلاگ تنها چند پُست مناسب داشت. ما به دنبال کلمات کلیدی که خارج از بخش و تخصص کاری مون باشه نرفته بودیم. اما چیزای زیادی هست که مردم به هنگام خرید میان وعده به دنبال اون می گردن و ما باید روی همه این موارد تمرکز می کردیم.

امیل شور

امیل خیلی زود فهمید اگه قرار باشه تولید محتوا همینطوری ادامه داشته باشه، دریافت بک لینک مشکلی رو حل نمی کنه. مثل بیشتر افراد، امیل هم کار خود رو از موتور جستجوی گوگل شروع کرد.

مشکلی

چیجوری یه برخورد تصادفی همه چیز رو عوض کرد

جستجوی امیل در گوگل اونو با پستی با عنوان “مطالعه موردی روش هدف دار محتوا: ۳۶۲۸۲ خواننده، بیشتر از ۱۰۰۰ مشترک ایمیل” که در سایت Backlinko منتشر شده بود، آشنا کرد.

داستان یه کار و کاسبی که با معجزۀ تولید محتوا نجات پیدا کرد

من این پست رو چندین بار مطالعه کردم چون بسیار عجیب بود. با خودم می گفتم من هم میتونم اینکار رو انجام دهم. باید بتونم از عهده اینکار بر بیام. بعد از خوندن مقاله، عزممو جزم کردم به صورت عملی ازش استفاده کنم.

امیل شور

در ادامه با یافته های عجیبی روبرو میشین که امیل با به کار گیری فوت وفن آسمون خراش به دست آورده. در ادامه با کارایی که امیل انجام داده آشنا میشین. مراحل زیر رو به دقت بخونین.

مرحله صفر: یه کلید واژه عالی پیدا کنین

مرحله ۱: پیدا کردن محتوایی که الان واسه کلید واژه انتخابی رتبۀ بالایی در موتورهای جستجوگر داره

بعد از اینکه کلمات کلیدی مناسب با بخش کاری خود رو پیدا کردین، باید بدونین الان چه محتوایی در اینترنت واسه این کلمات هست. در این صورت میتونین برنامه ریزی خود رو بر همین پایه انجام بدین. چیجوری میشه محتوایی رو پیدا کرد که تونسته خوب کار کنه و بازدید کننده مناسبی دریافت کنه؟

برنامه ریزی

بررسی یه تنوع انکرتکست خوب واسه سئو موثر و مطمئن

واسه اینکار کافیه در گوگل چند جستجوی ساده انجام بدین. اول کلمات کلیدی مورد توجه خود رو جستجو کنین و یافته ها رو به دقت بررسی کنین. بعد به دنبال کلمات کلیدی باشین که رابطه نزدیکی با کلید واژه مورد توجه شما داره. مثلا:

امیل در گوگل به دنبال کلید واژه “ایده های سلامت کارمندان ” (employee wellness program ideas)، “برنامه های سلامت” (wellness programs) و “برنامه های سلامت سازمانی ” (corporate wellness programs) بود.

ایده

مرحله ۲: مطلبی بنویسین که ارزش رتبۀ یه گوگل رو داشته باشه

بذارین با شما روراست باشیم. رسیدن به رتبۀ یه گوگل با به روزرسانی مرتب وبلاگ هیچ ارتباطی نداره. شاید تعجب کنین، اما این به طور کاملً حقیقت داره. توانایی شما واسه رسیدن به رتبه های بالای گوگل، به دو عامل بستگی داره:

  • تولید محتوایی که ارزش رسیدن به رتبۀ یه گوگل رو داشته باشه.
  • گسترش و توسعۀ محتوا (از راه فرستادن ایمیل، شبکه های اجتماعی و …)

این دو دقیقا همون کارایی هستن که باید در این مرحله خوب انجام بدین. حالا سوال اینجاس که چیجوری میشه مطلب درجه یه نوشت؟ ، اجازه بدین جواب این سوال رو در کارایی که امیل انجام داده پیدا کنیم.

پُستی که امیل در سایت منتشر کرد نسبت به بقیه مقالات ایده های بیشتری رو در مورد سلامت در خود داشت

بیشتر مطالبی که اِمیل در مورد ایده های مربوط به سلامتی در اینترنت پیدا کرده بود تنها ۵ الی ۱۰ مورد رو لیست می کرد.

تموم چیزی که باید در مورد بازاریابی ویروسی بدونین!

امیل از کارشناسان خواست ایده های خود رو به اشتراک بذارن

امیل فهمید با به کار گیری نظرات بقیه کارشناسان می تونه ایده های زیادی جمع آوری کنه. بذارین بیشتر توضیح بدیم. شرکت SnackNation با شرکتهای زیادی در حوزۀ میان وعده های سالم همکاری می کنه. امیل حدس زد که این شرکتا می تونن ایده های خود رو به اشتراک بذارن. البته حدس اون به طور کامل درست بود. امیل تیم فروش رو جمع کرد و از اونا خواست ایده های خلاقانه شرکتا رو جمع آوری کنن.

امیل محتوای خود رو به چند بخش تقسیم کرد

مطالعه ۱۲۰ ایده تو یه مقاله واسه بیشتر افراد خسته کننده س. هم اینکه بقیه سایتا، محتوای خود رو بخش بندی نکرده بودن.

بازاریابی دهن به دهن چیه و چیجوری در اون موفق شیم؟

امیل با کمک فایلای چند رسانه ای مانند ویدیو و عکس بر جذابیت مقالۀ خود اضافه کرد

همونطور که قبلا هم گفتیم، بیشتر مقالاتی که در رتبه های اول گوگل قرار داشتن تقریبا هیچ تصویری نداشتن.

اینکه شما در مورد “بیمه زندگی” مطلبی رو می نویسید یا ترفندهایی رو واسه پیشرفت زندگی میگید، اهمیتی نداره. تنها چیزی که باید به اون توجه کنین، جذاب بودن متنه. متن شما نباید خسته کننده باشه. اگه کاری کنین که مخاطبان از خوندن محتواتون خسته شن، روی بقیه سایتا کلیک می کنن. بخاطر این امیل تلاش کرد نوشته اش جذاب و تعاملی باشه.

هر چیزی که باید درباره تگ Rel=Canonical بدونین!

مرحلۀ ۳: محتوای خود رو گسترش و پیشرفت بدین.

بر خلاف همه چیزایی که تا حالا در مورد سئوی کلاه سفید شنیدین، موارد و گزینه های بسیار زیادی دربارۀ اون هست و منتشر کردن یه پُست با کیفیت کافی نیس. درسته که ایجاد یه محتوای خوب می تونه روند لینک بیلدینگ رو ساده تر کنه اما این تنها شروع راه س.

بهتره بدونین روزانه بیشتر از ۲ میلیون پُست در اینترنت منتشر می شه.

اِمیل قبل اینکه محتوای خود رو گسترش بده، نظر افراد متخصص رو به دست آورده بود

امیل قبل اینکه پُست خود رو منتشر کنه فهمید که مطلبی عالی و به درد بخور ایجاد کرده. بخاطر این عزمشو جزم کرد محتوای خود رو پیشرفت دهد. اول وبلاگایی رو پیدا کرد که در مورد سلامت کارمندان مطلب نوشته بودن. بعد پیغام زیر رو براشون فرستاد.

امیل از همه آدمایی که در شرکت کار می کردن درخواست کرد پست منتشر شده رو در صفحات اجتماعی خود به اشتراک بذارن.

بک لینک یا لینک خارجی چیه؟

ما بیشتر از ۳۰ کارمند در شرکت خود داشتیم. همه این افراد هم از رسانه های اجتماعی جور واجور مثل گوگل پلاس، توییتر، لینکداین و فیس بوک استفاده می کردن. فرض کنین همه این افراد در صفحات اجتماعی خود مطلب منتشر شده رو به اشتراک بذارن. با انجام اینکار تونستیم موقعیت خوبی رو در شبکه های اجتماعی به دست بیار.

امیل شور

امیل از وبلاگ نویسان دیگه واسه نمایش محتوایش استفاده کرد

اون واسه انجام اینکار به دنبال وبلاگ نویسانی رفت که مطالبی در مورد سلامت کارمندان، منابع انسانی و بقیه موضوعات در رابطه داشتن.

اون در مقاله خود به شرکتای مختلفی اشاره کرده بود. بخاطر این ایمیلی رو واسه هر کدوم از این شرکتا فرستاد. مثلا امیل در میان مقاله خود به شرکت Authority Nutrition اشاره کرده.

۱۹ فوت وفن سئو کلاه سفید واسه رشد قطعی رتبه گوگل شما

در اول مقاله به این موضوع اشاره کردیم که امیل از کارشناسان شرکت خود خواست که هر ایده ای دربارۀ سلامت و تغدیه کارمندان دارن رو با ایشون در میان بذارن تا بتونه فهرستی شامل ۱۲۰ مورد رو بسازه.

اون تونست بک لینکایی رو دریافت کنه که اونو به رتبه اول در یافته های جستجوی گوگل میرسونه

حالا که امیل در شبکه های اجتماعی حضور داره و پست منتشر شده تونسته در این رسانه ها بازدید کننده خوبی به دست آورد، باید به فکر لینک سازی باشه. اون در اول تلاش کرد کلمات کلیدی مورد توجه خود رو در گوکل جستجو کنه: