سئو و بهینه سازی سایت

سئو

تگ Alt تصاویر چیه و چه تاثیری بر سئوی سایت داره؟

امیرحسین اکبرزاده

۴۸

۱

۱۰ ۰۲۲۵

بهتر می دونم که این مطلب رو مهم تگ Alt شروع نکنیم. می خوایم کمی به عقب برگردیم؛ به اهمیت تصاویر تو یه مقاله آنلاین. شما بیشتر واسه جذاب شدن، بهتر خونده شدن و بعضی وقتا واسه کوتاه کردن مطالب، از تصاویر استفاده می کنین. تصاویر در فهم بهتر مطالب به وسیله کاربران اینترنتی نقش مؤثری دارن اما کاربرد اونا فقط به همین مورد خلاصه نمی شه.

تصاویر یکی از راه های مؤثر در بهبود سئوی سایت شما حساب می شن. به کار گیری تصاویر جذاب نه فقط به خونده شدن مطالب شما به وسیله کاربر کمک می کنه، بلکه می تونه ترافیک خوبی رو هم به سمت سایت شما روونه کنه.

یکی از چند تا نکته مهم در بهینه سازی تصاویر سایت، به کار گیری ویژگی Alt واسه اونا هستش. تگ Alt و تگ عنوان در تقویت جایگاه مطالب در یافته های موتورهای جستجو و بهبود دسترسی کاربران اینترنتی به سایت شما تاثیرگذارند. در این نوشته تلاش کردیم تا تموم نکات دور و بر تگ Alt و تگ عنوان و روش بهینه سازی اونا رو با بیانی ساده توضیح بدیم.

پس اگه دوست دارین با تگ Alt و چگونگی بهینه سازی اون آشنا شید، این مقاله رو تا انتها دنبال کنین.

تگ Alt چیه؟

در تموم تصاویر به کار رفته تو یه سایت، تگ Alt توصیف کننده موضوعیه که از تصویر برداشت می شه. این تگ می تونه به عنوان متنی جانشین واسه تصاویر به هنگام خطا در بارگذاری هم استفاده بشه تا کاربران در صورت نبود نمایش تصویر، از معنی و کارکرد اون باخبر شن.

علاوه بر این، مرورگرها قابلیتی دارن که معمولاً افراد نابینا یا دارای مشکل بینایی واسه شنیدن مطالب آنلاین ازش استفاده می کنن. خوندن این تگا به وسیله مرورگر، انتقال معنی و محتوای تصاویر رو واسه این افراد ممکن می کنه. اما این تنها کاربرد تگ Alt نیس!

کد زیر نمونه یه تگ تصویر HTML کامله:
همونطور که مشاهده می کنین در کد بالا ۳ قسمت هست که در زیر کاربرد هر کدوم رو بررسی می کنیم:

ویژگیای عنوان و Alt تو یه تصویر، هرچند از دید تکنیکی واقعاً تگ حساب نمی شن اما با نام تگ عنوان و تگ Alt شناخته می شن. تگ Alt معنی و کاربرد تصویر رو توصیف می کنه. پس، اگه شما از یه تصویر به عنوان یه دکمه واسه خرید کالای X استفاده کردین، تگ Alt اون باید چیزی مثل دکمه خرید کالای X باشه.

وقتی که بیان کننده موس رو روی تصاویر می کشید، تگ عنوان ظاهر می شه. این تگ واقعا می تونه یه راهنمای ساده درباره عکس یا یه پیشنهاد جذاب واسه تشویق کاربران به کلیک روی عکس باشه. پس، در مورد مثال تصویر دکمه خرید کالا، تگ عنوان می تونه یه وسیله فراخوان واسه عمل (یا اصطلاحاً Call-to-Action) مانند خرید کالای X فقط با ۲۰ هزار تومن باشه.

معمولا، تصاویر سایت واسه بهتر دیده شدن به وسیله موتورهای جستجو به تگ Alt نیاز دارن. معمولاً تصاویری که به خاطر طراحی و تزئین سایت استفاده می شن، باید در بین کدهای CSS قرار گیرند نه در میان کدهای HTML. با این وجود اگه امکان این تغییر وجود نداره، مثل تصویر زیر خیلی راحت می تونین تگ Alt رو خالی بذارین تا مرورگرها و موتورهای جستجو از خوندن شون بیخیال شن.

۶ دلیل نبود موفقیت سئو و روشای مقابله با اونا

تاثیر تگ Alt بر سئو سایت

گوگل واسه تگای Alt تصاویر، ارزش تقریباً بالایی در نظر گرفته. این ارزش گذاری به دلیل فهم آسون تر تصاویر و تعیین موضوع محتوای دور و بر اونا صورت میگیره. همونطور که قبلاً بارها اشاره کردیم این ارزش گذاری به اندازه ای جدیه که گوگل سرویس Google Image رو به اون اختصاص داده. هم اینکه، افزونه Yoast SEO محتوای سایت رو قبل از بارگذاری بررسی کرده و معمولاً پیشنهاد می کنه که دست کم یه تصویر به همراه تگ Alt (تشکیل شده از کلید واژه) باید در محتوا وجود داشته باشه. اینطوری، در صورت نبود تصویر در محتوا یا استفاده نکردن از تگ Alt، به شما اطلاع میده.

با این حال، افزونه Yoast تنها یه ماشین پردازشه و از معنی محتوای شما آگاهی نداره. وجود کلید واژه در تگای Alt با اینکه الزامیه، اما به معنی استفاده بیشتر از اندازه اونا در تموم تگا نیس. شما به عکسایی مناسب، باکیفیت و مربوط به محتوای خود نیاز دارین که در تگای توصیفی شون انگار از کلمات کلیدی استفاده کنین. با این حال، گاه محتوای تصویر به اندازه ای به جزئیات می پردازه که اجازه به کار گیری کلمات کلیدی کوتاه و کلی رو به شما نمی ده. با این وجود به کار گیری تگای Alt طولانی و توصیفی هم شانس استفاده بهتر از کلید واژه رو زیاد می کنه و هم در فهم تصویر و محتوا واسه موتورهای جستجوگر مؤثره.

تگ Alt و تگ عنوان در وردپرس

اگه از وردپرس واسه مدیریت محتوای سایت و وبلاگ خود استفاده می کنین، می تونین از تواناییای در نظر گرفته شده واسه تگ عنوان و تگ Alt تصاویر بهره گیرید. وردپرس به طور پیش فرض نامی که تصاویر با اون ذخیره می شن رو واسه تگ عنوان یا نام تصویر در مطلب در نظر میگیره که در صورت نبود رابطه اون با محتوا باید این نام رو تغییر بدین.

هم اینکه، تصاویر ذخیره شده در دوربینای عکاسی هم با نامایی مثل DCMIMAGE10.jpg ذخیره می شن که نام اونا باید متناسب با محتوای شما تغییر کنن. پس از تنظیم عنوان، اگه هیچ متن مناسبی واسه تگ Alt در نظر ندارین، بهتره همون عنوان عکس رو در قسمت متن جانشین (همون تگ Alt) کپی کنین. با اینکه این کار خیلی پیشنهاد نمی شه، اما بهتر از خالی گذاشتن این قسمته.

در واقع، با در نظر گرفتن امکانات کاربرپسندی که وردپرس در اختیار مدیران سایت قرار میده، نبود به کار گیری تگ Alt و بهینه سازی نکردن تصاویر سایت به جز تنبلی دلیل دیگری نداره. این در حالیه که با همین تغییرات جزئی (که تنها چند دقیقه زمان می بره) می تونین سئوی سایت خود رو خیلی بهبود داده و جایگاه بهتری در یافته های موتورهای جستجو به دست بیارین.

داستان یه کار و کاسبی که با معجزۀ تولید محتوا نجات پیدا کرد

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

چیجوری یه تگ Alt خوب بنویسیم؟

چشماتون رو ببندین و خوندن تگ Alt تصاویر خود رو به شخصی دیگه واگذار کنین. اگه پس از شنیدن اون، می تونین تصوری منطقی و کامل از تصاویر رو تو ذهن خود داشته باشین، پس روش درستی واسه نوشتن تگای Alt در پیش گرفتین. مثلا به عکس تصویر زیر نگاه کنین. چیزی که مشاهده می کنین یه بشقاب از پنکیک بلوبری است.

بلوبری

ترجمه: پنکیک بلوبری با شکر پودر شده

این تگ نسبت به حالت قبل بسیار مناسب تره چون در اون از یه عبارت توصیفی با طول کافی استفاده شده که تقریباً تموم ویژگیایی که از تماشای تصویر قابل فهمه در اون استفاده شده.

یا

hotcake breakfast food best breakfast top breakfasts breakfast recipes
pancake recipe”>

به کار گیری تگایی مثال بالا اصلا پیشنهاد نمی شه. در مورد اول تگ Alt بدون هیچ توضیحی به حال خود خلاص شده، درحالی که در مورد دوم هم طول تگ، بیشتر از اندازه بلنده و تنها تعدادی از کلمات کلیدی به زور در اون گذاشته شده.

نکته: در مثالای بالا، واسه فهم دقیق کاربر از جایگاه تگ Alt و نبود بهم ریختگی اون از تگای انگلیسی استفاده شده. این موضوع معنیش این نیس که نباید تگ Alt خود رو به زبون فارسی بنویسین.

در کل واسه نوشتن یه تگ Alt مناسب به نکات زیر دقت کنین:

  • تصویر رو به بهترین شکل ممکن توصیف کنین: تگ Alt، مهم ترین عامل تشخیص معنی تصاویر واسه موتورهای جستجو و افرادیه که از قدرت بینایی مناسبی بهره مند نیستن. اگه تصاویری دارین که معنی خاصی ندارن و فقطً واسه تزئین و زیبایی استفاده می شن، بهتره اونا رو به جای قرار دادن در کدهای HTML، در میان کدهای CSS جای بدین.
  • تگ Alt با طول مناسب بنویسین: معمولاً عبارات کوتاه واسه توصیف هیچ تصویری کافی به نظر نمی رسن. تصویر حتی اگه درباره یه خودرو باشه هم به مشخصاتی مانند مدل، رنگ و سال تولید نیاز داره. پس عبارت مرسدس بنز کلاس C قرمز ۲۰۱۷ کمترین توصیفیه که میشه از یه خودروی مرسدس داشت. در مقابل، عبارات بلند معمولاً به وسیله مرورگرهای مخصوص افراد نابینا خونده نمی شه. علاوه بر این، در توصیف یه تصویر تنها باید به کلیات اون اشاره کنین. در کل میشه گفت که طول تگ Alt باید کمتر از ۱۲۵ کاراکتر باشه.
  • از کلمات کلیدی استفاده کنین: تگای Alt، یه فضای مناسب واسه به کار گیری کلمات کلیدی و در نتیجه یه فرصت دوباره واسه علامت دادن به موتورهای جستجوئه تا به رابطه محتوای شما با یه عبارت خاص بیشتر پی ببرن. پس، رابطه محتوا با تصاویر باید اولین اولویت شما در نوشتن تگ Alt باشه و قرار دادن کلید واژه در تگ Alt دست کم یکی از تصاویر هم می تونه در بهبود رتبه سایت شما مؤثر باشه.
  • الکی از کلمات کلیدی استفاده نکنین: گوگل با اینکه نمی تونه نقاط ضعف نوشته هاتون رو فهمیده باشه، اما استفاده چشم بسته از کلمات کلیدی در تگای Alt، بدون در نظر گرفتن رابطه بین تصاویر با متنِ تگ، می تونه شما رو به دردسر بی اندازد. پیشنهاد می شه که فقط با عبارات مناسب تصاویر رو توصیف کنین.
  • از تصاویر به جای متن استفاده نکنین: موتورهای جستجو نمی تونن متن نوشته شده در تصاویر رو بخونن. پس، از این کار دوری کنین. اگه ناچار به انجام اون هستین، هر چیزی رو که در تصویر توضیح دادین رو در تگ Alt تصویر بذارین.
  • از عبارات «تصویر یه…» و «عکس یه …» استفاده نکنین: الان موتورهای جستجو تصور می کنن که متن Alt شما به یه تصویر اشاره داره. پس احتیاجی به مشخص کردن اون نیس.
  • دکمه های فرم رو حتما در نظر داشته باشین: اگه در سایت خود یه فرم دارین و از یه تصویر واسه دکمه ارسال (Submit) استفاده می کنین، حتماً از تگ Alt واسه توصیف کامل کارکرد اون استفاده کنین. پس نوشتن عباراتی مانند جستجو (Search)، ثبت نام (Sign Up)، ورود (Log In) و اعمال (Apply Now) در متن Alt این تکمه ها لازمه.
  • تگ Alt تصویرتان به جستجوی کاربران نزدیک باشه: تلاش کنین تگ Alt خود رو به شکلی بنویسین که علاوه بر جذاب بودن واسه کاربر، واسه موتورهای جستجو هم جذاب باشه. اینطوری، تصاویر شما در یافته های جستجو نشون داده می شن.

در آخر بد نیس با ذکر مثالای کاربردی این مطلب رو تمومش کنیم. به تصویر دقت کنین. در تصویر زیر مردی رو می ببینن که در حال حرکت روی پله برقیه. تگ Alt پیشنهادی واسه این تصویر می تونه یکی از موارد زیر باشه:

  1. تگ Alt خوب: یه مرد در پله برقی
  2. تگ Alt بهتر: یه مرد سوار بر پله برقی
  3. بهترین تگ Alt: یه مرد در حال حرکت روی پله برقی بلند

کامل ترین راهنمای افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه الکسا

بازدید سایت

نتیجه گیری

شاید تصورش کمی سخت باشه، اما قرار دادن تگ Alt واسه تصاویر، تاثیر بسیار خوبی روی وضعیت سئو و ترافیک سایت شما داره. تصور کنین کاربری به دنبال تصویر خاصی در یافته های جستجوی گوگله که یهو تصاویر جذاب سایت شما رو مشاهده می کنه. اینطوری، کاربر از راه همون تصویر وارد سایت شما شده و به یه مشتری (یا خواننده) تبدیل می شه.

اگه در سایت خود تصاویری دارین که هیچ تگ و عنوانی ندارن، بهتره وقتی رو به نوشتن عناوین و تگای Alt مناسب براشون اختصاص بدین. مطمئن باشین که این کار نه فقط وقت کمی از شما میگیره، بلکه به وضعیت شما در یافته های موتورهای جستجو هم کمک می کنه.

موضوع مرتبطسئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

 

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

امیرحسین اکبرزاده

امیرحسین اکبرزاده هستم، فارغ التحصیل و فراری از رشته مخابرات! به نوشتن در بخشای بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ و برنامه نویسی علاقمندم.

بازاریابی محتوا

پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

گوگل پنالتی چیه و چیجوری باید اونو رفع کرد؟

تشکیل تیم تولید محتوا و سازماندهی اون

روش هدف دار اینستاگرامتان رو مانند یه شطرنج باز حرفه ای بچینید!

با “Gamification” یه تجربه به یاد موندنی واسه مشتریان بسازین