اینترنت در دستان گوگله و وب سایتا بیشتر ترافیکشان رو از گوگل می گیرن، واسه کسب رتبه بالاتر در گوگل باید علم و مهارت کافی در این مورد رو داشته باشیم و با بازاریابی موتورهای جستجو آشنا باشم. در این مقاله می خوایم خلاصه ای از این علم رو در اختیار شما بذاریم.

طی مقالاتی که تا الان به شکل آموزش دوره اصول دیجیتال مارکتینگ داشتیم تا بدین جا در مورد سایت و تبلیغات آنلاین از اجزای دیجیتال مارکتینگ صحبت کردیم. موضوع سوم از بحث اجزای دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) یا SEM اختصاص داره.

واسه درک بهتر این موضوع بهتره اول به بررسی صفحه یافته های جستجوی گوگل بپردازیم.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

فرض کنین کلمه ای رو در گوگل جستجو می کنین. در صفحه یافته های فهرستی از سایتای مربوط به کلمه دلخواه رو مشاهده می کنین.

یافته های جستجوی گوگل شامل ۳ دسته زیر هستن:

  • بهینه سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)
  • تبلیغات گوگل (Google Ads)
  • یافته های محلی (Local)

بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو (SEO) چیه؟

هرگونه فعالیت براساس فوت وفنای به روز جهت کسب جایگاه بالاتر در یافته های جستجوی گوگل، سئو هستش.

وقتی صفحه یافته های جستجوی شما در گوگل ظاهر می شه تعدادی از این یافته های و سایتا نتیجه فعالیت سئو (Search Engine Optimization) هستن. سایتایی که به وسیله بهینه سازی موتورهای جستجو و با تولید محتوای خاص (Unique) و باکیفیت تونسته ان در موضوع یا کلمه ای خاص جایگاه بالاتری رو در یافته های جستجوی گوگل نسبت به باقی رقبا به دست بیارن.

گوگل واسه سئو از شما هزینه ای دریافت نمی کنه. امتیازی که از طرف گوگل به محتوای سایت شما داده می شه و به وسیله الگوریتمای مختلفی در طول زمان سنجیده می شه موجب تعیین جایگاه سایت شما در بین رقبا می شه. مطمئنا هدف هر سایتی قرار گرفتن در جایگاه اول گوگل در ازای جستجوی مخاطبین واسه کلمات کلیدی (Keyword) مختلفه.

یافته های سئو مانند یافته های کنکوره. ممکنه به اندازه ۷۰% جواب داده باشین ولی رتبه خوبی به دست نیارین و دانشگاه خوبی قبول نشید چون باقی افراد بیشتر از ۷۰% به سؤالات جواب دادن و شما از بقیه پایین تر باشین. بعضی وقتا ممکنه شما ۴۰% از سؤالات رو جواب داده باشین اما چون باقی افراد کم تر از شما به سؤالات جواب دادن بتونین رتبه خوبی کسب کرده و در رشته و دانشگاهی خوب پذیرفته شید.
در این رقابت باید به روز و بروزرسانی (Update) باشین. از موجا و ترندهای ایجادشده استفاده کنین و با در نظر گرفتن آخرین فوت وفنای سئو و توجه به الگوریتمای گوگل در امتحان رتبه سایتا، به تولید محتوای باکیفیت بپردازید. با کمی صبوری سایت شما به جایگاه مدنظرتان در یافته های جستجوی گوگل می رسه.

سئو مبحث مفصلی شامل فاکتورای بسیاریه که باید رعایت شن. قرار گرفتن در جایگاه یه گوگل به معنی پایان کار سئو نیس بلکه حفظ این جایگاه از رسیدن به اون مهم تر و چه بسا سخت تره. رقابت بر سر جایگاه اول در گوگل به حدی بالاست که خیلی از سایتا با صرف هزینه های بسیار درصدد کسب اون و حفظ خود در اون جایگاه هستن.

در بازاریابی موتورهای جستجو بعضی وقتا هم رقبای تازه کار و تازه نفس با برنامه ای منظم و حساب شده خیلی زود خود رو به جایگاه شما رسونده یا واسه رسیدن به جایگاه اول تلاش می کنن. جمله معروف «سئو یه جنگه» به این رقابت دائمی اشاره می کنه. پس دونستن نکات و اصول سئو واسه مدیران کسب و کارا، کارشناسان دیجیتال مارکتینگ و تولید کنندگان محتوا خیلی خیلی مهمه.

عواملی که در سئو تأثیرگذارند به دو دسته کلی تقسیم می شن:

  • ON Page
  • OFF Page

ON Page معنیش چیه؟

ON Page شامل اون دسته از کار هاییه که در سایت خودتون انجام می دین مانند افزایش سرعت لود شدن سایت، حذف ایرادات و خطاهای سایت، محتوایی که در سایت خود قرار می دین، خاص (Unique) بودن اون محتوا، عنوانی (Title) که واسه اون انتخاب می کنین، کلمات کلیدی (Keyword) یا توضیحاتی (Description) که به اون اختصاص می دین و صفحه بندی و اندازه عناوین و نوشته ها که واسه مطلبتون هست.

وقتی یه روزنامه می خونید تیتر و عناوین سطح پایین تر، با خود متن ازنظر اندازه و رنگ متفاوت ان. همین موضوع باید در صفحات سایت شما وجود داشته باشه تا گوگل فهمیده باشه که مطلب شما درباره چی موضوعیه. هر چی بیشتر به این عوامل اهمیت داده و این نکات رو رعایت کنین ازنظر عوامل ON Page در سئو شرایط بهتری دارین.

OFF Page چیه؟

عوامل دیگری هم با عنوان عوامل OFF Page وجود دارن که با در نظر گرفتن و انجام اونا میشه موقعیت و جایگاه سایت خود رو کم کم پیش گوگل بهتر کرد.

فرض کنین در بازار کار می کنین و واسه کسب اعتماد یه همکار نیاز دارین تا شخص معتبری در بازار شما رو به اون فرد معرفی کنه و اعتبار شما رو تائید کنه. همین اتفاق در فضای آنلاین هم می تونه بیفته. واسه اینکه گوگل به شما امتیاز دهد و سایت شما رو در جایگاه بالاتری بذاره نیاز دارین تا از طرف سایتای معتبر به شما بک لینک (Back Link) داده شه.

بک لینک

اگه سایت شما سایتی خوب و معتبره باید از بیرون اون به شما برگشت بدن. این کار باعث افزایش اعتبار و قدرت سایت شما و صفحه دلخواه شده و درنتیجه در تعیین جایگاه بالاتر واسه کلمات کلیدی در رابطه به کار و کاسبی شما مؤثر میشه.

تبلیغات گوگل

در مبحث بازاریابی موتورهای جستجو پس از سایتایی که به وسیله سئو به جایگاه بالاتری رسیدن، تعدادی جایگاه هم در بالا و پایین صفحه مربوط به تبلیغات کلیکی گوگل یا  (PPC (Pay Per Click وجود دارن. این تعداد بیشترین حد تا ۴ جایگاه در بالا و ۴ جایگاه در پایین قابل نمایشه. نکته مهم اینجاس که تبلیغات گوگل بسته به نوع صنعت و کیفیت آگهی دلخواه، بالاتر از یافته های سئو هم می تونن نشون داده شن. بحث تبلیغات گوگل رو به صورت دقیق تری در آینده بررسی می کنیم.

یافته های محلی (Local) چیه؟

سمت راست صفحه یا جایگاهی میان فهرست سایتا هم جایگاه یافته های محلی یا Local است. یعنی نتایجی که با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی کاربر نشون داده می شه و شامل نقشه ها و نشانیای نزدیک به اونه. گوگل با در نظر گرفتن موقعیت مکانی کاربر تصمیم میگیره که چه نتایجی به اون نشون داده شه. این کار با واردکردن دقیق یه کلمه به همراه موقعیت مکانی، مانند جستجوی عبارت «دکتر قلب در شیراز» یا از راه دسترسی گوگل به موقعیت مکانی (Location) مخاطب (روی گوشی موبایل) شدنیه.

موبایل

در این قسمت نقشه و نشانی نقاطی که ما در جستجوی اون هستیم نشون داده می شه. وقتی که کلمه خاصی رو در گوگل جستجو می کنین علاوه بر یافته های حاصل از سئو و تبلیغات گوگل بخشی مربوط به یافته های محلی هست که مکانای مربوط به اون کلمه رو، فارغ از این که چه سایتی سئو بهتری نسبت به اونا داشته نمایش میده. ممکنه سایت ما جزو یافته های سئو یا تبلیغات گوگل نشون داده نشه اما به واسطه جستجوی کاربران و نمایش در یافته های محلی مخاطبین رو به خود جذب کنه. این مورد هم از آیتمای بازاریابی موتورهای جستجوئه.
واسه نمایش در قسمت یافته های محلی احتیاجی به داشتن سایت و حضور در فضای آنلاین نیس. این یافته ها واسه نمایش کار و کاسبیای آفلاین در فضای آنلاین در نظر گرفته شده. علاوه بر نمایش کار و کاسبیای آنلاین در رابطه و نزدیک به کاربر، در ازای جستجوی کلمه ای خاص، مشاغلی که به صورت آفلاین در اون محدوده و در رابطه به کلمه جستجو شده وجود دارن هم نشون داده می شن.

یعنی وقتی که کاربران واسه پیدا کردن محلی در جهان آفلاین از گوگل کمک می گیرن، با جستجوی عبارت موردنظرشان می تونن به نقشه و نشانی مکانای دلخواه در نزدیکی خود دست پیدا کنن.

به طور مثال با جستجوی کلمه رستوران بخشی مربوط به رستورانای محلی و دور و بر نقطه ای که کاربر اونو جستجو می کنه نشون داده می شه که پیدا کردن نزدیک ترین یا بهترین رستوران رو واسه کاربر آسون می کنه.

در بازاریابی موتورهای جستجو، گوگل به شکل عجیبی خیلی راحت کاربران اهمیت میده و واسه این موضوع با هوشمندی بالایی ارزش قائل شده و از نگاه اونا به مسائل و زیرو رو کردن و گشتن ها نگاه می کنه. همین مسئله باعث ایجاد الگوریتمای متفاوت واسه امتحان سئو سایتا ازنظر اهمیت به نیاز مخاطبین شده.

هوش

(GMB (Google My Business چیه؟

حدود سال ۲۰۱۲ گوگل تحقیقاتی رو روی چگونگی جستجوی افراد انجام داد و فهمید که ۲۰% از زیرو رو کردن و گشتنایی که به وسیله مردم انجام می شه واسه پیدا کردن کار و کاسبیای محلی است. کاربری که کلمه ای مانند گل فروشی یا کلید سازی رو در نوار جستجو وارد می کنه قاعدتاً می خواد در دور و بر خودش این بیزینس محلی رو پیدا کنه. به خاطر همین گوگل امکانی رو به نام (GMB (Google My Business به خدمات خود اضافه کرد.

در بازاریابی موتورهای جستجو این ویژگی که از موارد بهینه سازی موتورهای جستجوئه، به شرکتا و بیزینسا این امکان رو میده که بتونن کار و کاسبی خود رو به مخاطبینی که در محدوده جغرافیایی اون بیزینس در جستجوی کلمات مربوط به اونا در گوگل هستن، از راه نمایش در قسمت یافته های محلی، معرفی کنن.

اینجوری شرکتا با معرفی خود در گوگل و ارائه اطلاعات لازم واسه گرفتن هویت به عنوان یه بیزینس و یه نشانی حقیقی می تونن کار و کاسبی و نشانی دقیق، شماره تماس و حتی تصاویر خود رو در گوگل بارگذاری کرده تا در وقتی که شخصی به دنبال اون کسب و کاره با نمایش در قسمت یافته های محلی اطلاعات موردنیاز خیلی راحت در اختیار مخاطبین قرار گیرد.

گوگل این توانایی رو ایجاد کرده و از بیزینسا خواسته تا ثابت کنن در نقطه نامبرده وجود دارن. اونا هم می تونن واسه نمایش در یافته های جستجوی گوگل اطلاعات خود رو وارد اون کنن. حال چیجوری باید درست بودن اطلاعات رو به گوگل ثابت کرد؟

وارد سایت Google My Business شده و شروع به ایجاد یه حساب کاربری واسه کار و کاسبی خود کنین. اطلاعات لازم و شماره تلفن رو وارد کرده و منتظر کد تائید (verification code) بمونین. واسه تائید شدن بیزینس خود نیاز به شماره تلفن یا نشانی تائید شده دارین. جهت تائید حساب کاربری و تائید محلی که وارد کردین، از طرف گوگل، یه بسته پستی شامل کد تائید (unique verification code) به نشانی خود دریافت می کنین که دریافت این کد، بسته به فاصله جغرافیایی تا چند هفته زمان می بره. پس از دریافت کد تائید باید اونو در حساب کاربری وارد کنین تا نشانی شما تائید شه.

چیجوری رتبه بندی محلی بیزینس خود رو در گوگل بهبود بخشیم؟

واسه بهبود نمایش بیزینس خود در یافته های جستجو نیاز به بهتر شدن اطلاعات وارد شده در حساب GMB خود دارین از جمله:

  • وارد کردن کامل اطلاعات
  • تائید موقعیت مکانی
  • تعیین ساعات کاری دقیق و به روز نگه داشتن اون
  • پاسخگویی به نظرات
  • اضافه کردن تصاویر

عوامل مؤثر بر رتبه بندیای محلی گوگل چیه؟

در بازاریابی موتورهای جستجو چگونگی رتبه بندی در یافته های محلی از عواملی پیروی می کنه که گوگل با ترکیب اونا مشخص می کنه چه بیزینسی در رتبه بالاتری قرار داشته باشه. یافته های محلی کلا براساس رابطه، فاصله و برتری براساس اهمیت یا معروفیت سنجیده می شه. در ترکیب این عوامل با همدیگه، الگوریتمای گوگل ممکنه تصمیم بگیرن که یه کار و کاسبی ای که دورتر از مکان شماس بهتر از یه کار و کاسبی نزدیک تر، شما رو به اون چه که دنبالشین میرسونه؛ پس در یافته های محلی در رتبه بالاتری قرار میگیره.

مشکلی که در ایران با اون روبه رو هستیم فیلتر بودن GMB و وجود نداشتن نام ایران در لیست اون هستش. حال چه کاری میشه انجام داد؟
مشکلی

واسه کاربران ایرونی که توانایی GMB در دسترس نیس میشه از نقشه گوگل (Google Map) استفاده کرد و با ایجاد یه نقطه گمشده (Add Missing A Place) در نقشه، محل شرکت یا بیزینس خود رو به نقشه اضافه کرده، نام شرکت، نوع فعالیت، ساعات کاری، شماره تلفن و نشانی رو در اون مشخص کرد. حتی در صورت تمایل تصاویر رو هم به اون محل اضافه کرد.

از این روش مخاطبین می تونن موقعیت مکانی شما رو در نقشه دیده و به اطلاعات و سایت شما دسترسی داشته باشن. حدود ۲۰ روز واسه تائید و نمایش این محل زمان نیازه. هر چی تعداد نظرات (Review) بیشتری داشته باشین سرعت تائید بالاتر میره. به خاطر همین پیشنهاد می شه پس از ساختن محل بیزینس لینک اونو به دوستای خود داده تا محل شما رو در نقشه مشاهده کرده و با نظر دادن در اون، کمک کرده تا با سرعت بیشتری تائید نمایش در یافته های محلی رو بگیرین.

هدف از بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیه؟

با در نظر گرفتن این مطالب، مشتری ای که از راه بازاریابی موتورهای جستجو SEM جذب می شه یه مشتری هدف دار است چون خود در جستجوی خدمات و اجناس ماست، به سمت مون اومده و در میان رقبا ما رو انتخاب کرده. این مشتری هدفمندتر از کسیه که از راه مشاهده تبلیغات علاقه مند شده و وارد سایت ما می شه.

کسی که از راه تبلیغات جذب می شه در مراحل اولیه قیف فروش قرار داره. جایی که تازه نسبت به محصول یا خدمات ما عکس العمل نشون داده و در حال ایجاد علاقه به اون هستش اما وقتی مخاطب خود در جستجوی محصول یا خدمات ماست بدین معنی هستش که مراحل اولیه و ایجاد علاقه رو گذرونده و به سطح عمیق تری از نیاز رسیده و در حال جستجو و تحقیق درباره محصول یا پیدا کردن فروشندگان اون محصول واسه خریدن اون هستش.

پس با دقیق شدن و فوکوس کردن بر مبحث بازاریابی موتورهای جستجو SEM میشه مشتریان هدفمندتر با بازدهی بالاتر داشت.

جمع بندی:

در این مقاله با توضیح بحث سئو (SEO) و یافته های محلی (Local) دونستیم، در ازای جستجوی هر کلمه، گوگل مبادرت به معرفی سرویسا، اجناس، خدمات و برندا به مخاطبین می کنه. به مجموعه این فعالیتا بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing می بگیم که شامل Local, PPC, SEOه.

مبحث تبلیغات گوگل که از اجزای مهم و تأثیرگذار SEM در کاهش هزینه های تبلیغات هستش خود بحث مفصلیه گه در مقاله ای در آینده دربارش صحبت می کنیم.