10 امتیازات سلامتی چای مشکی براساس دلایل علمی

این طعم قوی تره و شامل کافئین بیشتری نسبت به بقیه چایا هستش اما کافئین کمتر از قهوه است. چای مشکی هم اینکه دارای امتیازات سلامتی فراوانه چون شامل آنتی اکسیدان ها و ترکیباته که می تونه باعث کاهش التهاب در بدن شه. اینجا 10 امتیازات سلامت چای مشکی هست که همه اونا به وسیله علم پشتیبانی می شن.

1. دارای خواص آنتی اکسیدانیه

آنتی اکسیدانا به عنوان یکی از امتیازات سلامتی شناخته شدن.
مصرف اونا می تونه به حذف رادیکالای آزاد و کاهش آسیب سلول در بدن کمک کنه. این در آخر ممکنه به کاهش خطر دچار شدن به مریضی طولانی کمک کنه.
پلی فنولها یه جور آنتی اکسیدان هستن که در بعضی غذاها و نوشیدنیا، از جمله چای مشکی یافت می شن.
گروه های پلی فنل، از جمله کاتچینا، تئوفلاوینا و تیاروبیجینینا، منابع اصلی آنتی اکسیدانا در چای مشکی هستن و ممکنه باعث افزایش سلامتی عمومی شن.
در واقع، یه مطالعه در موشای صحرایی نقش تئوفلاوینا در چای مشکی و خطر دچار شدن به دیابت، چاقی و افزایش کلسترول رو بررسی کرد. یافته ها نشون داد که تئوفلاوینا کلسترول و اندازه قند خون رو کاهش میدن.
مطالعه دیگری در مورد نقش کاتچینا از عصاره چای سبز بر وزن بدن انجام شد. این یافته نشون داد آدمایی که یه بطری شامل 690 میلیگرم کاتچین از چای رو روزانه به مدت 12 هفته مصرف کردن کاهش چربی بدن رو نشون دادن.
در حالی که خیلی از مکملا شامل آنتی اکسیدانا هستن بهترین راه واسه مصرف اونا از راه غذا و نوشیدنیا هستش. در واقع، بعضی تحقیقات نشون دادن که مصرف آنتی اکسیدانا در فرم مکمل ممکنه به سلامتی شما آسیب برسونه.

مطلب در رابطه: رژیم لاغری آنلاین

نرم افزار رژیم لاغری، برنامه کاهش وزن خود رو به صورت آنلاین در موبایل و ایمیل خود دریافت کنین

 

2. می تونه سلامت قلب رو زیاد کنه

چای مشکی شامل گروه دیگری از آنتی اکسیدانا به نام فلاونوئیدهاه که واسه سلامت قلب خوبه.
همراه با چای، فلاونوئیدها رو میشه در سبزیجات، میوه ها و شکلات تیره یافت.
مصرف اونا به طور منظم می تونه به کاهش خیلی از عوامل خطر واسه بیماریای قلبی، از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا، افزایش سطح تری گلیسیرید و چاقی کمک کنه.
یه مطالعه کنترل شده به صورت تصادفی نشون داد که مصرف چای مشکی در مدت 12 هفته به طور زیادی باعث کاهش 36٪ تری گلیسیرید، کم شدن اندازه قند خون 18٪ و کاهش17٪ نسبت اندازه LDL / HDL می شه.
مطالعه دیگری نشون داد آدمایی که سه فنجون چای مشکی رو در روز مصرف کردن 11٪ خطر دچار شدن به مریضی قلبی رو کم کردن.
اضافه کردن چای مشکی به روال روزانه شما یه راه آسون واسه ترکیب آنتی اکسیدانا در رژیم غذایی شما هستش و به طور بالقوه خطر دچار شدن به مشکلات سلامت آینده رو کم می کنه.

3. ممکنه کلسترول بد " LDL " رو کم کنه

بدن شامل دو لیپوپروتئینه که کلسترول رو در سراسر بدن حمل می کنه.
یکی از اونا لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) است و دیگری لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) است.
LDL به عنوان لیپوپروتئین "بد" در نظر گرفته می شه چون کلسترول رو به سلولای بدن منتقل می کنه. در همین حال، HDL به عنوان لیپوپروتئین "خوب" در نظر گرفته می شه چون کلسترول رو از سلولاتون خارج می کنه و به کبد منتقل می کنه.
وقتی که LDL زیادتر از اندازه در بدن هست می تونه در شریانا ایجاد ته نشینای واکسی به نام پلاکا کنه. این می تونه به مشکلات به وجود اومده به وسیله مشکل قلبی یا سکته مغزی منجر شه.
حالا خوبیش اینه بعضی تحقیقات نشون دادن که مصرف چای ممکنه به کاهش کلسترول LDL کمک کنه.
یه مطالعه به صورت تصادفی نشون داد که نوشیدن پنج وعده چای مشکی در روز باعث کاهش 11 درصدی کلسترول LDL در افراد گرفتار به سطوح کلسترول کم و یا کمی بالا می شه.
یکی دیگه از تحقیقات سه ماهه ای که به صورت تصادفی در 47 نفر انجام شد اثرات عصاره چای مشکی چینی سنتی و پلاسبو رو روی سطح LDL مقایسه کرد.
یافته ها نشون داد که اندازه LDL در آدمایی که چای مشکی مصرف می کنن نسبت به دارونما بدون هیچ مشکلات جانبی بد کاهش داشت. محققان نتیجه گرفتن که چای مشکی باعث بهتر شدن سطح کلسترول در افراد گرفتار به مریضی قلبی یا چاقی می شه.

4. می تونه سلامت روده رو بهتر کنه

تحقیقات نشون دادن که نوع باکتری در روده شما ممکنه نقش مهمی در سلامت شما داشته باشه.
واسه همینه که روده شامل میلیاردها باکتری و هم اینکه 70 – 80٪ از سیستم ایمنی بدن شما هستش.
در حالی که بعضی از باکتریا در روده شما واسه سلامت شما خوبه بعضی از اونا نیستن.
در واقع، بعضی تحقیقات پیشنهاد کردن که نوع باکتری در روده شما ممکنه نقش مهمی در کاهش خطر بیماریای خاصی مثل مریضی التهابی روده، دیابت نوع 2، مریضی قلبی عروقی، چاقی و حتی سرطان داشته باشه.
پلی فنولای موجود در چای مشکی ممکنه با حفظ رشد باکتریای خوب و کنترل رشد باکتریای بد، مانند سالمونلا، سلامت روده رو حفظ کنن.
علاوه بر این، چای مشکی شامل خواص ضد میکروبیه که مواد مضر رو نابود می کنه و دلیل بهبود باکتریای روده و ایمنی شده و به بازسازی پوشش دستگاه گوارش کمک می کنه.
با این حال، قبل از نتیجه گیری قوی در مورد نقش چای مشکی و کارکرد ایمنی، تحقیقات بیشتری لازمه.

5. می تونه به کاهش فشار خون کمک کنه

فشار خون بالا حدود 1 میلیارد نفر در سراسر جهان رو تحت تاثیر قرار میده.
این می تونه خطر دچار شدن به مشکل قلب و کلیه، سکته مغزی، کاهش دید و حملات قلبی رو زیاد کنه. حالا خوبیش اینه تغییرات در رژیم غذایی و روش زندگی شما فشار خون شما رو کم می کنه.
یه مطالعه کنترل شده تصادفی، نقش چای مشکی در کاهش فشار خون رو بررسی کرد. شرکت کنندگان سه فنجون چای مشکی رو روزانه بیشتر از 6 ماه نوشیدن.
یافته ها نشون داد که آدمایی که چای مشکی مصرف می کردن در مقایسه با گروه دارونما کاهش معنی داری در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک داشتن.
با این حال، تحقیق در مورد اثرات چای مشکی بر فشار خون مخلوطه.
موشکافی متاآنالیز پنج مطالعۀ جور واجور که شامل 343 شرکت کننده بود به بررسی اثر نوشیدن چای مشکی در مدت چهار هفته بر فشار خون پرداختن.
هر چند بعضی یافته های بهبود فشار خون رو نشون داد محققان نتیجه گرفتن که این یافته ها به طور قابل توجه معنی دار نیس.
مصرف چای مشکی هر روزه و هم اینکه ترکیب بقیه تغییرات روش زندگی مانند روشای هدف دار مدیریت استرس، ممکنه واسه افراد دارای فشار خون بالا به درد بخور باشه.

6. می تونه به کاهش خطر سکته مغزی کمک کنه

یه سکته می تونه اتفاق بیفته وقتی که یه رگ خونی در مغز بسته یا پاره شه. این دومین دلیل مرگ در سراسر دنیاس.
حالا خوبیش اینه 80٪ سکته مغزی قابل پیشگیریه. مثلا، مدیریت رژیم غذایی، فعالیت بدنی، فشار خون و نبود مصرف سیگار می تونه به کاهش خطر سکته مغزی کمک کنه.
خیلی مهمه تحقیقات نشون داده که نوشیدن چای مشکی هم ممکنه به کاهش خطر سکته مغزی کمک کنه.
یه مطالعه 74،961 نفر طی بیشتر از 10 سال انجام شد. این یافته نشون داد که آدمایی که چهار یا بیشتر فنجون چای مشکی رو در روز نوشیدن نسبت به آدمایی که چای ننوشیدند خطر دچار شدن به سکته مغزی 32٪ کمتر بود.
مطالعه دیگری از داده های نه تحقیقات جور واجور از جمله بیشتر از 194 965 شرکت کننده بررسی شد.
محققان کشف کردن آدمایی که بیشتر از سه فنجون چای (چای مشکی یا چای سبز) در روز مصرف کردن در مقایسه با آدمایی که کمتر از یه فنجون چای در روز نوشیدن 21٪ کاهش خطر دچار شدن به سکته مغزی داشتن.

7. کاهش سطح قند خون

افزایش سطح قند خون ممکنه خطر دچار شدن به مشکلات سلامت مانند دیابت نوع 2، چاقی، مریضی قلبی عروقی، مشکل کلیه و افسردگی رو زیاد کنه.
اندازه مصرف قند، مخصوصا از نوشیدنیای شیرین، افزایش قند خون و خطر دچار شدن به دیابت نوع 2 رو نشون میده.
وقتی که قند مصرف می کنین پانکراس یه هورمون رو به نام انسولین ترشح می کنه تا شکر رو به عضلات برسونه تا واسه انرژی استفاده شه. اگه قند بیشتری استفاده کنین شکر اضافه شده به عنوان چربی ذخیره می شه.
چای مشکی یکی از نوشیدنیای غیر شیرینه که واسه کمک به افزایش به کار گیری انسولین در بدن یافت شده.
یه مطالعه لوله آزمایش به خواص افزایش دهنده انسولین چای و اجزای اون نگاه کرد. یافته ها نشون داد که چای مشکی باعث افزایش فعالیت انسولین بیشتر از 15 برابر شد.
محققان نتیجه گرفتن که ترکیبات زیادی در چای مخصوصا یه کاتچین به نامepigallocatechin gallate به خاطر بهبود سطح انسولین نشون داده شده.
مطالعه دیگری در موشا اثرات عصاره چای مشکی و چای بر اندازه قند خون رو مقایسه می کنه. یافته ها نشون داد که هر دو اونا قند خون رو کاهش داده و دلیل بهبود متابولیزه چربی بدن می شه.

8. چای مشکی می تونه به کاهش خطر دچار شدن به سرطان کمک کنه

بیشتر از 100 نوع سرطان هست و بعضی از اونا قابل پیشگیری نیستن.
با این وجود، پلی فنولای موجود در چای مشکی ممکنه به جلوگیری از باقی موندن سلولای سرطانی کمک کنه.
یه مطالعه لوله-آزمایش، اثرات پلی فنولها در چای روی سلولهای سرطانی رو بررسی کرد. این نشون داد که چای مشکی و سبز میتونه نقش مهمی در تنظیم سلولهای سرطانی و کاهش تولید سلولهای نوین داشته باشه.
در مطالعه دیگری، اثرات پلی فنل در چای مشکی بر سرطان سینه بررسی شد. این نشون داد که چای مشکی ممکنه بر گسترش تومورهای سینه وابسته به هورمون غلبه کنه.
هر چند چای مشکی نباید به عنوان درمان جانشین واسه سرطان روش زوم بشه اما بعضی از تحقیقات توانایی چای مشکی رو واسه کم شدن اندازه باقی موندن سلولهای سرطانی نشون داده.
تحقیق بیشتر در مورد آدم واسه شناسایی رابطه بین چای مشکی و سلولای سرطانی لازمه.

9. تمرکز رو بهتر کنه

چای مشکی شامل کافئین و اسید آمینه به نام L-theanineه که می تونه هوشیاری و تمرکز رو بهتر کنه.
L-theanine باعث افزایش فعالیت آلفا در مغز می شه و موجب آرامش و تمرکز بیشتر می شه.
تحقیقات نشون دادن که نوشیدنیایی که شامل L-theanine و کافئین هستن بیشترین اثر رو بر متمرکز شدن اثر L-theanine بر مغز داره.
این ممکنه به خاطر همین باشه که خیلی از افراد بعد از نوشیدن چای نسبت به دیگر نوشیدنیای کافئین دار مانند قهوه، ثبات انرژی بیشتری رو تلاش می کنن.
دو مطالعه تصادفی اثرات چای مشکی بر دقت و هشیاری رو آزمایش کردن. در هر دو مطالعه، چای مشکی به طور زیادی دقت و هشیاری رو در میان شرکت کنندگان، در مقایسه با پلاسبو بالا برد.
این باعث می شه که چای مشکی چای نوشیدنی بزرگی باشه اگه شما به دنبال بهبود انرژی و تمرکز بدون کافئین هستین.

10. به آسونی جفت و جور می شه

چای مشکی فقط واسه شما مناسبه هم اینکه جفت و جور اون ساده س!.
واسه ساخت چای مشکی، اول آب جوشونده شه. در صورت به کار گیری کیسه های چای خریداری شده از فروشگاه، خیلی راحت یه کیسه چای رو به یه لیوان اضافه کنین و اونو با آب گرم پر کنین.
اگه از برگ چای استفاده می کنین از 2 – 3 گرم برگ چای واسه هر شش اونس آب تو یه آبکش استفاده کنین.
واسه طعم و مزه چای در آب به مدت 3 – 5 دقیقه بمونه. واسه یه چای قوی تر، از برگای چای بیشتری استفاده کنین و به مدت زمان طولانی خیس بخوره.
بعد از خیس خوردن، برگ چای یا کیسه چای رو از آب خارج کنین و از چای لذت ببرین.

مقالات در رابطه: 19 تا از بهترین چایا واسه از دست دادن وزن | چای روی بوس – امتیازات سلامتی و خطرات اون | چای سبز | 11 امتیازات عصاره چای سبز

.

منبع : foodregime.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *